Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι θέμα Παιδείας

22 Ιουλίου, 2021 - 1:25 μμ
58
Views

Της Ζέττας Μακρή, υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, βουλευτού Μαγνησίας της ΝΔ

Παγκόσμια μάστιγα και μείζον θέμα, η σεξουαλική εκμετάλλευση και κακοποίηση, η έμφυλη βία, οι προεκτάσεις και οι συνέπειές τους.

Οι καθημερινές αποτρόπαιες πράξεις, που βγαίνουν στη δημοσιότητα, οι συγκλονιστικές αποκαλύψεις, που απασχολούν την επικαιρότητα, οι ραγδαίες εξελίξεις, που απαιτούν δικαιοσύνη, μετά τις βιαιοπραγίες κατά γυναικών αλλά και τις δηλώσεις γυναικών, που βρήκαν το θάρρος να βγουν μπροστά και να αποκαλύψουν τις εμπειρίες τους, μας φέρνουν όλες και όλους αντιμέτωπους με μια σκληρή πραγματικότητα.

Μπροστά σ’ όλη αυτή τη βαρβαρότητα, πρέπει να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και, από τη μια, να φροντίσουμε οι θύτες να αποκαλύπτονται, οι πράξεις τους να ξεσκεπάζονται και να τιμωρούνται, και, από την άλλη, να υποστηρίξουμε τα θύματα, να ευαισθητοποιήσουμε την κοινωνία, να δυναμώσουμε τη στάση μας, την κοινή καταδίκη, την κοινή κατακραυγή.

Η σεξουαλική κακοποίηση και η έμφυλη βία «βιάζουν» ολόκληρη την κοινωνία, κανένας δε μένει ανεπηρέαστος και δεν πρέπει να μένει αμέτοχος.

Το Υπουργείο Παιδείας με ευθύνη απέναντι στα παιδιά, τους εφήβους, τις οικογένειες και την κοινωνία αναλαμβάνει, προωθεί και στηρίζει  πρωτοβουλίες ως προς την προστασία και ασφάλεια της σωματικής και ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων και την αποκάλυψη περιστατικών κακοποίησης.

Δημιουργούμε σε παιδιά και εφήβους τις προϋποθέσεις να μιλήσουν  με θάρρος για ό, τι τους απασχολεί, να αναγνωρίσουν τους κινδύνους και να προφυλαχθούν από αυτούς, να προασπίσουν τα θεμελιώδη δικαιώματά τους, να σταθούν με τόλμη απέναντι σε κάθε αδικία, να αποδώσουν και να λάβουν σεβασμό.

Η ενημέρωσή και η ευαισθητοποίηση είναι, πάντα, το πρώτο βήμα, με την πρόληψη και την ασφάλεια να ακολουθούν στενά και η Παιδεία μπορεί και οφείλει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο για να «λυθεί» η σιωπή, να σπάσουν τα στερεότυπα και να ακουστεί η αλήθεια.

Η κοινωνία πρέπει να εκπαιδευτεί, να μάθει να διακρίνει, να καλλιεργήσει τα αντανακλαστικά της, να οξύνει την ευαισθησία της.

Εισάγουμε στο υποχρεωτικό πρόγραμμα Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων νέες θεματικές, μέσω των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων», όπως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ο σεβασμός στον άλλον, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα και στα ανθρώπινα δικαιώματα.

Διδάσκουμε στα παιδιά μας τις αρχές του αλληλοσεβασμού, της διαφορετικότητας, της κοινωνικής ευθύνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Καλλιεργούμε στους μαθητές και τις μαθήτριές μας δεξιότητες, που θα τους καταστήσουν ισότιμους, υπεύθυνους, δημιουργικούς ανθρώπους, ελεύθερους και αξιοπρεπείς πολίτες του κόσμου.

Το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, με πολλαπλή στόχευση και μέριμνα, τάσσεται με όλες του τις δυνάμεις στον αγώνα της ενημέρωσης και της πρόληψης απέναντι σε φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης.

Θωρακίζουμε τους εκπαιδευτικούς με δεξιότητες και αναβαθμίζουμε τον ρόλο τους και την επάρκειά τους, ώστε να αναγνωρίζουν αντίστοιχα φαινόμενα και να συμμετέχουν ενεργά στην αντιμετώπισή τους.

Εξασφαλίζουμε τα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά εργαλεία για να μελετήσουν, να εμβαθύνουν και να ενημερώσουν τους μαθητές τους πάνω σε παρόμοιαθέματα.

Στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής,οι εκπαιδευτικοί μπορούν να εντοπίσουν και να αξιοποιήσουν οδηγίες, εγχειρίδια, ενημερωτικό υλικό για την πρόληψη, την προστασία του παιδιού στα θέματα της γενετήσιας αξιοπρέπειας, της ενδοοικογενειακής βίας, της ευαλωτότητας και εκμετάλλευσης.

Όπως, ο οδηγός για την αναγνώριση και τη διαχείριση περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης από τον/την Εκπαιδευτικό Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που προσβλέπει στο να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς, αφενός μεν, να αναγνωρίζουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους που είναι θύματα κακοποίησης, αφετέρου δε, να διαχειρίζονται τα ζητήματα αυτά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Επίσης, το πρωτόκολλο Διερεύνησης, Διάγνωσης και Διαχείρισης Κακοποίησης και Παραμέλησης Παιδιών, που εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού, Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Πρόνοιας, Κέντρο για τη Μελέτη και την Πρόληψη της Κακοποίησης & Παραμέλησης των Παιδιών.

Το Πρωτόκολλο παρέχει υλοποιήσιμες κατευθυντήριες γραμμές στους επαγγελματίες, που έρχονται σε επαφή με παιδιά, σχετικά με την παιδική θυματοποίηση ή ενδοοικογενειακή βία.

Εισάγουμε τα εργαστήρια δεξιοτήτων με θεματικές πολύπλευρες, επίκαιρες, σημαντικές, απαραίτητες για τους πολίτες του αύριο και δεσμευόμαστε για τον εμπλουτισμό και την διαρκή επιστημονική αναβάθμιση και επικαιροποίηση του περιεχομένου τους, μέσα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο παγκόσμιο περιβάλλον.

Ευαισθητοποιούμε μαθήτριες και μαθητές σε ζητήματα σεξουαλικής αγωγής, με στόχο να εφοδιάσουμε τους εφήβους με γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες, που θα τους ενδυναμώσουν στο να αναπτύξουν μία θετική οπτική της σεξουαλικότητάς τους, καθώς αναπτύσσονται συναισθηματικά και κοινωνικά.

Θέτουμε προβληματισμούς, αλλά και έναυσμα για συζήτηση μεταξύ των νέων, σχετικά με την πρόληψη και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας, της βίας που βασίζεται στο φύλο.

Ενημερώνουμε και ενδυναμώνουμε τα παιδιά, ώστε να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας

Απευθύνουμε κάλεσμα για κατάθεση προτάσεων, για διάλογο, ουσιαστική συνεργασία και άμεσες ενέργειες με σκοπό την ενημέρωση της ελληνικής κοινωνίας για την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης.

Ενισχύουμε τα σχολεία μας με τη δημιουργία 2.800 θέσεις για ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, με τη θέσπιση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής και τον διαρκή σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων ενημέρωσης από κοινού με άλλους οργανισμούς, δήμους, φορείς.

Είναι απόλυτη προτεραιότητα και μέριμνα  του ΥΠΑΙΘ η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, για την πληρέστερη αντιμετώπιση ανάλογων φαινομένων στερεοτύπων φύλου, έμφυλης βίας, σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης, διαχείρισης ευαίσθητων θεμάτων και αποκαλύψεων συναφών εμπειριών.

Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι εγγραφές των εκπαιδευτικών στα επιμορφωτικά σεμινάρια ανήλθαν σε 42.242, ενώ την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα «ΟΠΣ επιμόρφωσης» του ΙΕΠ παρακολουθούν, ήδη, 25.061 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.

Η μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης που δείχνουν στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα «Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις δεξιότητες μέσω εργαστηρίων», αλλά και της αναγκαιότητας επικαιροποίησης και αναβάθμισης γνώσεων και δεξιοτήτων προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των μαθητών.

Επίσης, όπως έχει, ήδη, ανακοινωθείαπό την Υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως, συγκροτήθηκε επιτροπή στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, για τη δημιουργία εστιασμένων Παιδαγωγικών δράσεων από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο, στα θέματα προαγωγής των δικαιωμάτων της γενετήσιας αξιοπρέπειας των παιδιών, προστασίας της γενετήσιας ελευθερίας και πρόληψης από έμφυλη βία, παραμέληση, κακοποίηση.

Δημιουργούμε την προοπτική ενός καλύτερου κόσμου χωρίς να καθυστερούμε ούτε λεπτό τις συντονισμένες ενέργειές μας για την ευαισθητοποίηση, πρόληψη και πάταξη της σεξουαλικής κακοποίησης και της έμφυλης βίας.

Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για ένα καλύτερο και ασφαλέστερο μέλλον για τα παιδιά μας.

Είναι δέσμευση, είναι χρέος, είναι ώρα για δράση.

Κατηγορίες Άρθρου:
Άρθρα · Πολιτική